اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حریم رضوی آماده میزبانی از زائران حضرت‌رضا (ع) | ۱۷۵ برنامه برای نوروز

  • کد خبر: ۱۰۲۲۷۱
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
حریم رضوی آماده میزبانی از زائران حضرت‌رضا (ع) | ۱۷۵ برنامه برای نوروز
در بازه نیمه شعبان تا ابتدای ماه مبارک رمضان، آستان قدس رضوی ۱۷۵ ویژه برنامه برای میزبانی از زائران بارگاه رضوی در نوروز ۱۴۰۱ تدارک دیده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از چند ماه پیش علاوه بر قسمت‌های مختلف شهر مشهد، آستان قدس رضوی نیز به عنوان مرکز حضور مهمانان نوروزی مشهد در تدارک است پس از دو سال محدودیت، میزبان شایسته‌ای برای زائران بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) باشد.

ازاین رو برنامه‌های ویژه نوروز ۱۴۰۱ حرم رضوی با جشن نیمه شعبان آغاز خواهد شد و هم زمان با روز اول ماه مبارک رمضان جشن‌های نوروزی حرم مطهر به برنامه‌های ماه مهمانی خدا متصل خواهد شد. در بازه نیمه شعبان تا ابتدای ماه مبارک رمضان، آستان قدس رضوی ۱۷۵ ویژه برنامه برای میزبانی از زائران بارگاه رضوی در نوروز ۱۴۰۱ تدارک دیده است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در نشست خبری اعلام برنامه‌های نوروزی آستان قدس رضوی و ارائه گزارش یک ساله این آستان بیان کرد: نوروز ۱۴۰۱ به دلیل اینکه واکسیناسیون کشور به حد مناسب رسیده و محدودیت‌ها درعین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کاسته شده است، وضعیت خاصی دارد؛ امسال به یقین شاهد حضور چشمگیر زائران هستیم و برآورد‌ها از حضور ۸ میلیون تا ۱۰ میلیون زائر در نوروز مشهد خبر می‌دهد.

مالک رحمتی با بیان اینکه آستان قدس برای نوروز ۱۴۰۱ در حریم رضوی ۱۷۵ برنامه تدارک دیده است، ادامه داد: خوشبختانه اولین بار کارگروه ملی زیارت با حضور رئیس جمهور چند ماه پیش در حرم مطهر امام رضا (ع) جلسه تشکیل داد که این جلسه مصوبات خوبی در راستای آسان سازی و ارزان سازی زیارت به همراه داشت؛ البته این کارگروه به شورای عالی زیارت نیز ارتقا یافت.

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته جلسات مختلفی برای آسان‌سازی حضور زائر و ارائه خدمات شایسته به زائران برگزار و برنامه ریزی‌های منظمی نیز انجام شده است، تصریح کرد: نتیجه این جلسات برنامه ریزی دقیق، هوشمند و منعطف باتوجه به شرایط کرونایی است؛ همچنین علاوه بر برنامه‌های حرم مطهر با همکاری شهرداری، برنامه‌های مشترکی در شهر مشهد برای نوروز تدارک دیده شده است و برنامه‌های مجزایی نیز در بقاع متبرکه برگزار خواهد شد.

رحمتی در ادامه با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت آستان قدس رضوی سیاست‌های کلان این آستان ترسیم و برنامه‌های عملیاتی سه ساله برمبنای این سیاست‌ها تدوین شده است، تصریح کرد: اکنون این برنامه‌ها برای اجرا به قسمت‌های مختلف آستان قدس ابلاغ شده و بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بر همین اساس تنظیم شده است.

وی افزود: با اجرای این برنامه‌ها قرار است در میان مدت شاهد شایسته‌ترین خادمان حریم رضوی، ارائه بهترین خدمات و درنهایت حضور بیشترین زائر در مشهد باشیم.

افزایش اماکن مسقف حرم مطهر برای حضور زائران

همچنین مدیرعالی حرم مطهر در این نشست با بیان اینکه در راستای استفاده حداکثری زائران از اماکن مسقف حرم بخش‌های اداری که قابلیت خروج از حرم مطهر را داشتند به بیرون این مکان منتقل شده اند، گفت: افزایش وضوخانه در رواق‌ها و بهبود وضعیت روشنایی در صحن‌ها از دیگر اقداماتی بوده که به تازگی برای بهبود زیارت انجام شده است.

مصطفی فیضی افزود: همچنین از مسئولان می‌خواهیم برای همیشه و با تدبیر، مشکل پارکینگ در اطراف حرم مطهر را حل کنند؛ در نوروز سعی می‌شود نهایت فضای پارکینگی در اختیار آستان قدس به زائران اختصاص یابد؛ هرچند این ظرفیت نسبت به تعداد زائر بسیار کم است.

وی با تأکید بر اینکه هم زمان با اعیاد شعبانیه به ویژه عید نیمه شعبان برنامه‌های نوروزی حرم مطهر آغاز می‌شود، تأکید کرد: ویژه برنامه‌های تحویل سال نیز شش ساعت، از ۲ عصر ۲۹ اسفند تا یک ساعت پس از تحویل سال اجرا خواهد شد.

میزبانی کریمانه؛ عهد جاودانه

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز با بیان اینکه شعار نوروزی امسال این آستان «میزبانی کریمانه؛ عهد جاودانه» است، اظهار کرد: در این راستا در زمینه فرهنگی ویژه برنامه‌های ادب حضور را به ویژه در حوزه حجاب اجرا کردیم و در بخش اصناف نیز دوره‌های مختلفی برگزار شد و به تازگی نیز در صحن جمهوری اسلامی، میثاق نامه‌ای از سوی اصناف قرائت شد.

عبدالحمید طالبی افزود: در نوروز ۱۴۰۱ با هدف افزایش فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی، نمایشگاه بهار زندگی در مسیر خیابان آیت ا... طبسی راه اندازی می‌شود؛ همچنین هفت پایگاه ارائه کتاب و پنج ایستگاه مطالعه در قسمت‌های مختلف حرم مطهر راه اندازی می‌شود و ضلع شرقی باب الجواد (ع) نیز به پردیس کتاب تبدیل شده است و در سال آینده برنامه ما این است که ضلع غربی باب الجواد (ع) را نیز به پردیس کتاب تبدیل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->